Al 15 jaar is TransQuest dé partij die weet hoe actieve RFID bijdraagt in ondersteuning bij bedrijfsprocessen. De oplossingen kun je inmiddels op allerlei plaatsen tegenkomen, zo hangen in musea achter de schilderijen tags van TransQuest en wordt in het onderwijs de kennis en technologie ingezet voor de veiligheid van studenten en medewerkers. Maar musea en het onderwijs zijn zeker niet de enige branches waarvoor TransQuest oplossingen biedt. De technologie voor veiligheid-, beveiliging-, en registratievraagstukken worden onder andere ingezet bij voedingsmiddelentechnologie, maakbedrijven, logistieke bedrijven, scholen en ziekenhuizen. Maar hoe is TransQuest 15 jaar geleden ontstaan?
De oplossing
TransQuest is in 2003 opgericht met het idee dat met RFID de logistieke processen binnen bedrijven verbeterd kunnen worden. Directeur John Melchers vertelt: “Wij keken naar RFID met een logistieke bril en zagen dat het volgen van de bewegingen van goederen identiek is aan het volgen van mensen. We zijn gestart met tracking en tracen van mensen in vooraf gedefinieerde omgevingen: wie is waar, wanneer, hoelang geweest?” In samenwerking met eindgebruikers zijn vervolgens allerlei functionaliteiten ontstaan: van handsfree toegangscontrole, aanwezigheid- en tijdsregistratie en evacuatiemanagement tot beveiliging van objecten en asset management. Hiervoor wordt actieve en passieve RFID-techniek, biometrie en smart sensoring ingezet in combinatie met ons eigen softwareplatform ReQuest.
De markt op
TransQuest besloot de nieuwe oplossing te gaan promoten op de vakbeurs Facilitair, daar was toen een apart paviljoen voor de toegangsmarkt. “Wij konden ons onderscheiden doordat ons systeem in staat is om mensen en voertuigen al op grote afstand te detecteren. Bovendien kun je nauwkeurig bijhouden waar iedereen zich in het gebouw bevindt. Met dat verhaal stonden wij op de beurs en haalden we onze eerste opdrachten binnen. Vooral van organisaties die onze technologie voor safety en BHV wilden inzetten, zodat zij er bij een ontruiming zeker van konden zijn dat iedereen het gebouw verlaten had.”
“Onze focus lag de eerste tijd op de kantorenmarkt, maar vrij snel daarna kregen wij ook interesse vanuit de food-sector. Juist daar is het met het oog op hygiëne en veiligheid erg belangrijk om te weten waar mensen zijn en welke routes zij volgen. Je wilt bijvoorbeeld niet dat iemand die met rauwe kip gewerkt heeft andere eindproducten aanraakt zonder eerst goed ontsmet te zijn. Ook vanuit de petrochemie ontstond belangstelling. Daar wil men voorkomen dat mensen te lang met een risicovolle taak bezig zijn en zo hun concentratie verliezen of dat mensen zonder de juiste werkvergunningen op een gevaarlijke locatie komen. En we kwamen in contact met de museale wereld waar men te maken heeft met wisselende tentoonstellingen, gewijzigde gebouwindelingen en constante beveiliging van waardevolle objecten.”
De fusie
Door de ontwikkelingen in de loop van de jaren zijn we in staat om voor vele diverse branches gepaste oplossingen aan te bieden voor de meest complexe veiligheidsvraagstukken. In 2017 zijn we gefuseerd met urenmanagement specialist Atimo Personeelstechniek B.V. TransQuest en Atimo hadden eerder al veelvuldig en succesvol samengewerkt, deze samenwerking wordt sinds de fusie sterker vastgelegd. Door de bundeling van kracht en kennis ontstaan er veel innovatieve ontwikkelingen.
TransQuest en Atimo in de toekomst
Wij willen oplossingen blijven bieden die goed aansluiten bij de eisen en wensen van de klanten én bij deze tijd. Daarom is het van belang in te springen op de (technologische) ontwikkelingen om ons heen. “Je kan tegenwoordig alles meten en we hebben te maken met een nieuwe generatie die ook alles wil weten. Het gaat om ‘digital natives’, mensen die opgroeien met een mobieltje waarmee ze de hele wereld kunnen raadplegen. Die kijken heel anders naar techniek dan de huidige generaties. Die security- en hrm manager van morgen worden onze contactpersonen die steeds meer eisen stellen aan de techniek die wij leveren. Wij moeten bijblijven en continu anticiperen op te verwachten ontwikkelingen. Want er gebeurt veel in ons vakgebied en daarom werken wij continue aan nieuwe functionaliteiten en oplossingen.”